Sammanfattning
1. Akustiska krav – beräkningsunderlag finns för olika tågtyper
2. Beräkning av anläggningskostnaden för Soundblock (t ex behöver banvallen breddas, tillgänglighet till spårområdet)
3. Beräkning av övriga kostnader under t ex en 50-årsperiod (t ex banarbete där blocken behöver lyftas åt sidan, rutiner för snöröjning, extra rutiner. Dessa beräkningar behövs oftast bara när låga skärmar finns på båda sidor om spåret, då Soundblock i sig är underhållsfria).
Punkterna utvecklas mer ingående nedan;
1. Först måste vi självklart se så att Soundblock klarar de akustiska kraven på berörd sträcka. Att akustiskt bedöma låga skärmar har alltid varit ett stort problem. Därför har vi i samarbete med Tyréns AB utvecklat ett underlag för att enkelt kunna bedöma detta. Underlaget kan beställas på Nicklas@zblocnorden.se Vi kan även i samarbete med något av akustikbolagen göra en första grundläggande beräkning för att se att möjligheten finns. Soundblock ger en stabil dämpning på 5-7 dB (beroende på tågtyper) oavsett var mottagaren placeras. Beroende på tågtyp kan en dämpning på 10-11 dB uppnås på vissa sträckor. Intressant kan vara att jämföra vilken höjd en traditionell hög skärm nedanför banvallen måste ha på en specifik sträcka jämfört med en spårnära skärm på 73 cm över rälsöverkant.
2. När vi vet att det akustiskt går att använda en låg skärm är nästa steg att se över anläggningskostnaden. Vi har en hel del erfarenhet och hjälper er gärna. Frågorna är t ex om banvallen behöver breddas, hur tillgängligheten till spåret är samt hur länge man kan arbeta på spåret vid varje monteringstillfälle. Vi tar gärna emot bilder ifrån aktuell plats samt ritningar för att identifiera eventuella anpassningar som måste göras. Anpassningar kan vara att kabelrännan måste placeras i Soundblock eller att vissa block behöver ändras i gjutningen för att passa redan befintliga installationer på banvallen.
3. Sist måste underhållskostnaderna under relevant tidsperiod tas i beaktande. Det smidiga med Soundblock i detta sammanhang är att de alltid går enkelt att lyfta bort, dock är det förenat med en kostnad på cirka 2000 kronor per meter för borttagande och tillbakasättande (beroende på tillgängligheten på platsen). När Soundblock finns på båda sidor om spåret, kan det bli problem vid till exempel ballastrening och slipersbyten. De åtgärder där Soundblock behöver lyftas bort sker oftast med många års mellanrum (30-40 år) och det kan vara bra att redan nu se ifall vissa underhållsåtgärder kan utföras i samband med anläggandet av skärmar, så att de inte sker ett stort järnvägsunderhåll redan efter 5-10 år på platsen. Mer återkommande underhållsåtgärder som användning av makadamplog påverkar inte underhållskostnaderna nämnvärt. Möjligtvis får man ta det lite försiktigare. Förutsättningarna är exakt samma som vid plattformar (samma avstånd och höjd). För snöröjning rekommenderas att man i upphandlingen av entreprenören upphandlar en leverantör som har tillgång till en spårgående snöslunga. Det blir också rättvist för entreprenören om det i upphandlingsunderlaget finns beskrivet hur snöröjningen vid låga skärmar ska ske. Att ta fram rutiner för snöröjning, samt t ex säkerhetsrutiner medför självklart kostnader i form av extra tid (jämfört med att använda traditionella skärmar). Dock finns en hel del erfarenhet runt detta. Specialtransporter är också något som påverkas av att bullerskärmen placeras på banvallen. Man kan enkelt säga att kommer man fram vid en plattform kommer man fram vid Soundblock. Är det en sträcka med mycket specialtransporter är sannolikt inte en låg spårnära skärm en kostnadseffektiv lösning. Tillgängligheten till spåret kan också ändras, men likt en traditionell skärm där man måste ta sig in på spåret genom öppningar, har också Soundblock dörrar med jämna mellanrum.
För mer utförlig information och hjälp med underlag, kontakta Nicklas Erlandsson på 0708-321 680 nicklas@zblocnorden.se